dinsdag 22 december 2015

2005 - 2015 ... 10 jaar aan de weg timmeren als allround dj

Ik draaide electro, EBM en industrial en als ik kon kiezen, draaide ik naast Chris Liebing en Adam Beyer, maar het lot heeft anders beslist zeg ik maar en dus draaien we ruim 10 jaar trouwfeesten met een officieel statuut.

En op die 10 jaar is er aardig wat veranderd. Niet zozeer het feesten, feesten en uit de bol gaan is van alle tijden, maar alles wat er rond hangt. Of er meer dj's zijn, dat is moeilijk in te schatten, waarschijnlijk wel, want de instapkost is een stuk lager door goedkoper materiaal en vooral goedkopere muziek. Maar in alle geval hebben meer dj's de weg naar het internet gevonden. Waar ik me vroeger vrij eenvoudig kon handhaven in de top van de google bij bepaalde zoekwoorden, moet ik het meer en meer afleggen tegen de concurrentie. Maar concurrentie is goed, het houdt je op je kivif, zorgt ervoor dat je de vinger aan de pols houdt, en zolang de aanvragen en boekingen vlot binnen lopen weet je dat je goed bezig bent.

De website heeft in de loop der jaren een aantal metamorfoses ondergaan, blijkbaar ten goede want ook hier krijg ik geregeld complimenten over. Maar ook dat zien de concurrenten blijkbaar. Zo schreef ik een tijd geleden een post over dingen die je tegen komt als je wat rond surft op het net. Eerlijk is eerlijk, de links die ik daar aanhaal zijn allemaal aangepast, toch blijft het een relevante post want nog steeds vind ik dj's die zichzelf profileren met mijn teksten. DJ's die hoog oplopen met correcte prijszetting, betalen van dj licenties en legaal aankopen van muziek nemen het duidelijk zelf niet al te nauw met copyright, laat staan dat het van een bepaalde eigenheid getuigd.


Om je muziekcollectie te spijzen ga je de deur niet meer uit, CDs lopen hopeloos achter en een wekelijkse trip naar de itunes store levert alle relevante muziek op voor de allrounder die met zijn tijd wil meegaan. Het enige nuttige dat je nog kan doen met CDs is ze gebruiken als flashy bierviltje, maar daar blijft het dan ook bij. Het feit dat Pioneer "de dj standaard" al meer dan 3 jaar geen nieuwe CD speler meer op de markt heeft gebracht zegt op zich voldoende.

Waar de beginjaren steevast werd dienst gedaan op verhuurders voor het plaatsen van licht en geluidsinstallaties, heeft de digitalisering van de dj-set en de evoluties binnen de PA en verlichtingswereld ervoor gezorgd dat alles compacter en krachtiger is geworden. En dat djLeBart ook een eigen installatie heeft. En ook de zaaluitbaters hebben vandaag de dag een pak minder te vrezen, want de klassieke PARs zijn veelal vervangen door LED varianten die de stroomvoorzieningen een pak minder belasten.

Een ding is er echter niet veranderd, het plezier dat ik beleef aan mensen te zien dansen en zich amuseren terwijl ik muziekjes aan elkaar sta te rijgen, want plaatjes draaien klinkt een beetje teveel 1992.

Geen opmerkingen: